بدون دسته بندی

پمپ های مکنده و دمنده صنعتی

پمپ صنعتی

پمپ های مکنده و دمنده صنعتی

پمپ دستگاهی است که به روش مکانیکی، سیالات (مایعات و گازها) را جابجا می­کند. جابجایی بر اساس پمپ‌ های مکنده یا دمندگی سالات از مکانی به مکان دیگر انجام می­گردد.

پمپ­ های مکنده با تخلیه مولکول‌های هوا (یا گاز دیگر) از یک محفظه مشخص آب‌بندی شده، یک فشار منفی (خلأ نسبی) ایجاد می‌کند.

پمپ‌های مکنده، با اتاقک‌ها و روش‌های عملیاتی گوناگون خود می‌توانند طیف گسترده‌ای از سامانه­ های ایجاد خلأ را به وجود آورند.

پمپ ­های دمنده با ایجاد فشار مثبت انتقال سیالات را انجام می­دهند.پمپ‌ های مکنده

توان مکانیکی موتور دیزل و پمپ‌ های مکنده

با توجه به نیازهای صنعتی، پمپ­ های مکنده و دمنده مختلفی جهت تولید فشارهای منفی و مثبت ساخته شده است. اساس کار تمامی پمپ­ ها

استفاده از توان مکانیکی موتور دیزل یا الکتریکی، جهت مکش یا دمش سریع هوا، مواد مایع و جامد است. همچنین پمپ­ های دمنده و مکنده

صنعتی موجود بر اساس همیاری سامانه­ های آبی یا هوایی خنک کاری می­شوند. اجزای اصلی پمپ­ ها شامل محفظه ورود و خروج هوا،

محفظه روغن کاری محورها، محورهای محرک و متحرک، و واحد انتقال توان می­باشد.

 

رعایت اصول و معیارهای طراحی

پمپ مکنده

پمپ های هوا خنک صنعتی

رعایت اصول و معیارهای طراحی، ساخت و مونتاژ قطعات مکانیکی، حد دوام و عمر کاری پمپ­ های مکنده و دمنده صنعتی ساخته شده را بیهنه نموده است.

اگرچه محدودیت­ها و عیوب چشمگیری در عملکرد پمپ‌ های مکنده خلاء صنعتی وجود دارد که تاکنون مرتفع نگردیده است.

پمپ­ های صنعتی که در فشارهای منفی یا مثبت بالا (بالاتر از 500 میلی بار) کار می­کنند، عمدتا دارای محدودیت­ها و عیوب چشم گیری هستند.

بر اساس مشاهدات تجربی و عملیاتی در صنعت، این محدودیت­ها و عیوب در نمونه­ های داخلی و خارجی تشخیص داده شده است که به شرح پیرو می ­باشد:

 

  1. چیدمان نامناسب دریچه ورود و خروج هوا در محفظه پمپ باعث تغییر مسیر جریان هوا و کاهش فشار خلاء می­گردد.
  2. این مهم همچنین باعث کاهش بازده انتقال حرارت پمپ گشته و امکان به کار گیری پمپ در زمان­های طولانی کاری بدون توقف را میسر نمی ­سازد.
  3. بر اساس مشاهدات تجربی و عملیاتی، مقاومت سایشی برخی قطعات فلزی نامناسب بوده است که نیاز به سرویس و تعویض آن قطعات را در برداشته است.
  4. به دلیل استفاده از تجهیزات متعدد در مراحل ساخت (سوراخ کاری، برش کاری، ریخته گری و …)، هزینه­ های تولید مقرون به صرفه نیست.
  5. عدم توازن و آب بندی صحیح اجزا پمپ (محورها و گردنده ­ها) باعث مکش ذرات ریز روغن به داخل محفظه ورود و خروج هوا در دورهای بالای کاری (بیشتر از 1000 دور بر دقیقه) مکندگی و دمندگی هوا می­شود که باعث کاهش حجم روغن در محفظه ورودی توان و چرخدنده ­ها و افزایش سایش محورها و چرخ دنده­ ها می­گردد.
  6. استفاده از منبع توان قدرتمند (به علت کوچک بودن گردنده­های مکش کننده هوا برای مکش و دمش هوا با جریان بالا (بیشتر از 5000 هزار مترمکعب بر ساعت)) جهت ایجاد دورهای بالای کاری مکندگی هوا در پمپ، یک نقص مهندسی است.
  7. ایجاد ارتعاشات در اجزای پمپ در دورهای بالای کاری مکندگی هوا (بیشتر از 1000 دور بر دقیقه)، هماهنگی چرخش متوازن چرخ دنده­ها به هم خورده و باعث عدم تقارن و توازن چرخش گردنده­های سه گوش و متعاقبا کاهش بازده مکندگی و خلاء ایجاد شده می­گردد.
  8. به دلیل بارگزاری و باربرداری مکرر در طول زمان کاری پمپ، نواحی تمرکز تنش در اجزای صفحه نگهدارنده ورودی توان و چرخ دنده­ها (حلقه بوش و بوش) تشدید شده که باعث ایجاد پدیده خستگی و ترک در قسمت­های بحرانی تنش می­شود.
  9. در نظر نگرفتن حاشیه بدنه برای تراش مجدد منافذ روغن کاری، نیاز به تعویض صفحه نگهدارنده محورها و چرخ دنده­ها و افزایش هزینه­ های سرویس و نگهداری می­گردد.
  10. امکان به کار گیری پمپ­ های مکش و دمش هوا و ایجاد خلاء، برای مواد گازی و مایع (ازت، نیتروژن و …) به دلیل احتمال انفجار (عدم آب بندی صحیح پمپ و ورود هوا به داخل محفظه ورود و خروج جریان) وجود ندارد.
  11. با افزایش دمای کاری و انتقال حرارت نامناسب گردنده­های سه گوش، انبساط حجمی گردنده ­ها اتفاق می­افتد و فاصله آزاد گردنده و محفظه ورود و خروج هوا مسدود می­شود که نتیجه آن جام کردن پمپ است.
  12. به دلیل ویسکوزیته بالاتر آب نسبت به هوا، نرخ جریان یابی آب نسبت به هوا در یک مسیر یکسان پایین­تر بوده و متعاقبا عملکرد انتقال حرارت در پمپ ­های آب خنک در مقابل پمپ­های هوا خنک کمتر است.
  13. عملکرد پمپ­ های آب خنک در دماهای نزدیک صفر درجه به نسبت پمپ­ های هوا خنک پایین می­ باشد. این نقص به دلیل یخ زدگی آب در دمای صفر درجه می­ باشد.
  14. رسوب و جرم گیری قطعات فلزی سامانه خنک کاری پمپ­های آب خنک، باعث افزایش نیاز به سرویس و نگهداری پمپ نسبت به پمپ­ های هوا خنک را می­ شود.

ویژگی های پمپ‌ های مکنده صنعتی | مکنده و دمنده

از جمله مشخصات فنی و ویژگی های پمپ های مکنده و دمنده هوا خنک صنعتی شرکت زاگرس صنعت آرکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دبی مکش و دمش 10000 مترمکعب در ساعت
  • تولید خلا 95 درصدی (فشار منفی 950 میلی بار)
  • حداکثر دمای کاری 70 درجه سانتیگراد
  • طول: 130 عرض: 92 ارتفاع: 80 سانتیمتر
  • تعداد گردنده ها (روتور): 2 عدد سه گوش
  • سرعت دورانی گردنده ها: 1000-2000 دور بر دقیقه

 

پمپ های هوا خنک صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *