مکنده های صنعتی

مکنده های صنعتی

مکنده های صنعتی

مکنده های صنعتی

جمع آوری و انتقال مواد (صنعتی و غیر صنعتی) به عنوان یک فرآیند جدایی ناپذیر در چرخه صنایع، نقش برجسته­ای دارد. این مواد شامل مواد مفید (قابل استفاده و بازیابی) و مواد پسماند و زائد (غیر قابل استفاده مجدد) می­باشند که در هر سه حالت جامد، مایع و گاز (جامدات و سیالات) وجود دارند.

در صورت عدم جمع آوری و انتقال صحیح مواد مفید، تولید ضایعات و بازیافت از این مواد، به ترتیب افزایش و کاهش می­یابد. همچنین عدم جمع آوری و انتقال صحیح مواد زائد، باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر به سلامت انسان و محیط زیست می­گردد.

از جمله مواد مفید قابل جمع آوری و انتقال، می­توان به انواع کاتالیست­های راکتورهای صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و فولاد، مواد خالص یا ناخالص کارخانه­های فولاد، سیمان، مس و آلومینیوم، فلزات سنگین در معادن، محصولات کشاورزی و خوراکی انسانی و دامی اشاره نمود. همچنین مواد زائد شامل پساب­های صنعتی، لجن­ها، گوگرد و اسیدها می­باشد.

با توجه به عدم توانمندی و به منظور رعایت اصول ایمنی نیروی انسانی در جمع آوری و انتقال مواد در محیط­های خاص صنعتی بالاخص در ناحیه­های عمیق، مرتفع و بسته، و همچنین مشکلات عملی در جمع آوری و جا به جایی مواد (تولید گرد و غبار و مواد آلاینده)، از گذشته تاکنون استفاده از مجموعه­های جمع آوری و انتقال مواد (مجموعه مکنده صنعتی) در اولویت­های طرح­های صنعتی بوده است.

مکنده های صنعتی

در این راستا مکنده های صنعتی جهت جمع آوری و انتقال مواد توسط شرکت­های داخل و خارج از کشور ارائه گردیده است. مشاهدات تجربی و بررسی­های فنی و مهندسی، اقتصادی، عملیاتی و زیست محیطی مکنده های تجاری موجود، بیانگر محدودیت­ها و مشکلات چشم گیری به شرح پیرو می­باشد:

  1. واردات و به کارگیری مکنده های خارجی با سرمایه گذاری عظیمی همراه است که از منظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
  2. سرویس، نگهداری و تعویض اجزا و قطعات مکنده های خارجی با محدودیت­های عدم موجودی اجزا و قطعات یدکی در کشور همراه است.
  3. کنترل عملیات جمع آوری و انتقال مواد با مکنده های موجود به صورت غیر خودکار انجام می­گردد که باعث کاهش راندمان عملیات می­گردد.
  4. عدم عیب یابی لحظه­ای سامانه در عملیات، باعث بروز آسیب­های فیزیکی به واحدهای مکنده (جامپ کردن موتور، اعوجاج مخزن، قطع شدن اجزاء هیدرولیک و …) و نیروی انسانی (قطع عضو، مسمویت­های تنفسی، گازگرفتگی و …) می­شود.
  5. وابستگی نیروی مکانیکی و الکتریکی مورد نیاز مکنده به نیروی مکانیکی و الکتریکی کشنده (تریلر) باعث کاهش راندمان عملیات می­گردد.
  6. مکانیزم تخلیه مواد از مخزن مکنده باعث پاشش و انتشار مواد در محیط گشته که از منظر ایمنی محیط زیست و نیروی انسانی مضر می­باشد.
  7. شدت بالای آلودگی­های صوتی ناشی از مکانیزم­های مکنده باعث آزار کاربر و محیط اطراف می‌گردد.
  8. آلودگی محیط زیست با انتشار ریزگردها و غبار مواد صنعتی خشک (انواع کاتالیست­ها، خاک آهن، خاک زغال سنگ و …) توسط مکنده های موجود تشدید می­یابد.
  9. به کار گیری اجزاء تجاری مختلف از جمله پمپ، موتور و فیلتر، و عدم رعایت اصول فنی و مهندسی مونتاژ اجزا، کاهش راندمان عملیات جمع آوری و انتقال مواد را توسط مکنده به همراه داشته است.
  10. حجم و وزن زیاد مکنده های ساخته شده منجر به کاهش قدرت مانور دینامیکی در به کار گیری مکنده در محیط­های صنعتی با محدودیت­های فضایی گردیده است.
  11. به کار گیری اجزا فلزی غیر مقاوم در برابر پوسیدگی، سایش و خوردگی باعث کاهش عمر مفید مکنده و متعاقبا نیاز به تعمیر و تعویض مکرر قطعات فلزی می­باشد.
  12. عدم امکان قطع ارتباط بین موتور و پمپ خلاء در حالت غیر مکش مواد باعث کاهش عمر کاری پمپ، افزایش تعویض و تعمیر پمپ و نتیجتا افزایش هزینه­های تعمیر و نگهداری مکنده می­گردد.
  13. در مواقع اضطراری بروز مشکل در عملیات جمع آوری و انتقال مواد، امکان متوقف سازی سریع مکنده به منظور جلوگیری از آسیب­های احتمالی به مکنده و کاهش راندمان عملیات وجود ندارد.
  14. در فرآیند تخلیه و انتقال مواد چسبنده (کاتالیست­های مرطوب، لجن­های صنعتی، محصولات کشاورزی و …)، مخزن انباشت مواد مکنده کاملا تخلیه نمی­شود و توده­ای از مواد در مخزن باقی می­مانند.
  15. عدم فیلتراسیون ریزدانه­های مخرب از جمله سنگ و گندله­های فلزی در توده مواد در حال جمع آوری و انتقال باعث ورود این ریزدانه­های مخرب به واحدهای مکنده و آسیب رسانی به این واحدها می­گردد.
  16. جابجایی و تخلیه مکرر مواد با چگالی بالا از جمله سنگ آهن در مخزن انباشت مواد، در حالت بیشینه حجم مخزن، منجر به بروز پدیده خستگی شاسی و بدنه مخزن در بازه­های زمانی طولانی می­گردد که این نقص فنی به بروز ترک­ها و شکستگی­های ناگهانی برخی قسمت­های شاسی و بدنه مخزن منجر می­گردد.
  17. محبوس شدن حرارت ناشی از فعالیت موتور و پمپ مکنده در محفظه نگهداری موتور و پمپ، انتقال حرارت صحیح این اجزا را کاهش داده که راندمان کاری این اجزا را تحت شعاع قرار می­دهد.
  18. چیدمان ناصحیح اجزا و واحدهای مختلف بر شاسی اصلی مکنده در مرحله ساخت و تولید محسوس بوده است که این نقص مهندسی در مونتاژ، سرویس و تعمیرات اجزا و واحدها در عملیات آتی بحران ساز می­گردد.
  19. قابلیت اتصال و نصب دستگاه­ها و سامانه­های سیار و ثابت بسته بندی مواد که به طور همزمان با مکنده جمع آوری مواد عمل کند، وجود ندارد. این نقص عدم توانمندی، فعالیت موازی مکنده با سایر سامانه­ها و دستگاه­های مرتبط را محدود می­کند.
  20. امکان پاک سازی زمان بندی شده مخازن فیلترها در عملیات جمع آوری و انتقال مواد خشک و مرطوب به طور خودکار در نظر گرفته نشده است. این موضوع نیاز به بازرسی مکرر و تخلیه مخازن فیلترها توسط کاربر مکنده را موجب می­گردد.
  21. استفاده از مکنده های موجود با راندمان نامناسب باعث افزایش زمان عملیات جمع آوری و انتقال مواد در پروژه­ها می­گردد که از منظر اقتصادی در ارائه خدمات پیمان کاری نامطلوب است.
  22. عدم عیب یابی خودکار مکنده در محیط صنعتی و افزایش زمان عیب یابی توسط کاربر، منجر به ایجاد خلاهای زمانی در عملیات و ضررهای اقتصادی برای کارفرما می­گردد.
  23. به دلیل عدم رعایت برخی اصول مهندسی (حد دوام و چرخه کاری مناسب) و کیفیت پایین قطعات به کار گرفته شده در اجزا مکنده، امکان کارکرد مستمر سامانه به مدت طولانی وجود ندارد.
  24. هزینه ­های بالای ساخت، تعمیر، سرویس و نگهداری مکنده های موجود منجر به ارائه خدمات پیمان کاری و نگهداری با هزینه­های بالا و کاهش صرفه اقتصادی برای کارفرما می­گردد.
  25. استفاده از موتور­های الکتریکی به منظور تامین توان مورد نیاز مکنده، قابلیت به کار گیری مکنده را در محیط­هایی با قابلیت اشتعال و انفجار از جمله صنایع نفت و گاز را محدود می­کند.
  26. یکتایی قابلیت کاری مکنده برای جمع آوری و انتقال مواد جامد یا مایع، افزایش تعدد سامانه­ها، زمان و هزینه عملیات را منجر می­شود که از منظر اقتصادی و عملیاتی برای کارفرما مقرون به صرفه نمی­باشد.
  27. کنترل و پالایش غیر خودکار اتوماسیونی (شخصی) حجم مواد انباشت شده در مخزن باعث جمع آوری بیش از حد این مواد در مخزن و نشت آن­ها به محیط و سایر قسمت­های مکنده می­شود. این نقص باعث آسیب رسانی به سامانه، محیط زیست و نیروی انسانی و همچنین انفجار احتمالی مخزن می­شود.
  28. ارائه خدمات نصب و راه اندازی مکنده توسط تولید کنندگان خارجی منجر به افزایش اتلاف زمان هماهنگی ارگان­های کارفرما و متعاقبا افزایش هزینه­های عملیاتی کارفرما می­گردد.
  29. عدم وجود قابلیت جابجایی آسان مکنده در محیط­های صنعتی منجر به استفاده از تجهیزات حمل سیار از جمله جرثقیل و لیفتراک می­گردد که از منظر خدمات زمانی و هزینه­های عملیاتی پیمان کاری نامناسب است.
  30. امکان ارتقا نرم افزاری (در صورت وجود واحد کنترل هوشمند) و سخت افزاری (حسگرها و عملگرها) مکنده مطابق با نیاز کارفرما یا به منظور افزایش بازده ارائه خدمات عملیاتی وجود ندارد.
  31. جهت خنک سازی پمپ خلا مکنده، از روش­های خنک کاری پیچیده آبی استفاده می­گردد که افزایش هزینه­های نگه داری و تعمیرات مکنده را به همراه داشته است.
  32. اکثر قطعات تجاری استفاده شده در مکنده (پمپ، موتور و …) محصولات شرکت­های صنعتی خارجی بوده که به کارگیری و مونتاژ این قطعات در ساخت مکنده، وابستگی به محصولات خارجی و عدم حمایت از کالای ایرانی را به همراه دارد.

 

مکنده صنعتی

مکنده های صنعتی شرکت زاگرس صنعت آرکا با درک نیاز کشور به این نوع از ماشین آلات و با دیدگاه بی نیازی کشور به محصولات خارجی مشابه ، قدم در عرصه طراحی و ساخت انواع مکنده های صنعتی نهاده است.

این شرکت با انجام تحقیقات گسترده ، تشکیل واحد R & D ، اخذ گواهی نامه های CE و HSE اروپا و بهره گیری از تجهیزات به روز و طراحان متبحر ، موفق به ساخت انواع مکنده های صنعتی متحرک (vacuum truck & Vacuum Loader) و ثابت ( stationary vacuum ) با کیفیت و قدرت بالا گردیده که در بسیاری موارد از مشابه خارجی آن پیشرفته تر و کارا تر می باشد.

 

مکنده های صنعتی

از جمله مشخصات فنی و ویژگی های مکنده های ساخت شرکت زاگرس صنعت آرکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از وکیوم پمپ های قدرتمند از نوع“Roots Blower” با دبی m3/h000 تا 2.000
  • موتور قدرتمند دیزل یا الکتریکال با توان Kw350 تا 180
  • سیستم فیلتراسیون قدرتمند جامدات و مایعات با قابلیت جذب ذرات با ابعاد نانو و پاکسازی خودکار توسط جت پالس
  • فیلتراسیون پلی استر به میزان m260
  • مجهز به فیلتراسیون ایمنی (Safety Filter)
  • تنوع در حجم مخزن ذخیره مواد با حجم هایLitr 000 تا 3.000
  • نصب ویبراتور بر روی مخزن دستگاه جهت تخلیه آسان مواد چسبنده.
  • مجهز به سیستم PLC و مانیتور تاچ 10 اینچ بمنظور ثبت و کنترل تمامی اعمال دستگاه ، اعلام هشدار به هنگام بالا رفتن دما و فشار بیش از حد مجاز ، اعلام زمان انجام سرویس های دوره ای با امکان ارسال آنلاین اطلاعات ثبت شده برای مدیران پروژه ها .
  • قابلیت جمع آوری انواع مواد قابل اشتعال و انفجار(ATEX & ADR)
  • امکان جمع آوری انواع جامدات با ابعاد مختلف و مایعات با غلظت های زیاد از ارتفاع ، عمق و فواصل افقی بسیار دور.
  • امکان بسته بندی مواد جمع آوری شده در بیگ بگ و بشکه و تخلیه مستقیم در کامیون و مخازن مختلف همزمان با انجام عملیات تخلیه ، بدون قطع وکیوم.
  • مجهز به سایلنسر جهت کاهش صدای خروجی به حداقل.
  • استفاده از ورق های با کیفیت ضد خش ، ضد سایش ، ضد زنگ و ضد خوردگی در ساخت دستگاه.

 

مکنده صنعتی (مشخصات، کاربردها)

مکنده صنعتی

مکنده صنعتی

 

  • توان مکش: 10000 m3/hrمحجم مخزن: 12000 litr
  • قدرت موتور:300 kw
  • مکش انواع مایعات و جامدات
  • عدم انتشار هرگونه غبار بهنگام مکش
  • مجهز به سیستم کنترل هوشمنـد(PLC)
  • مکش مواد از فواصل افقی 400 متر، ارتفاع 120 متر و عمق 50 متر
  • مناسب جهت استفاده در کارخانجات فولاد، مس، آلومینیوم، معادن، شهرداری ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و ……

 

جاروی مکنده صنعتی ( مشخصات، کاربردها )

جاروی مکنده

جاروی مکنده

  • توان مکش: 10000 m3/hr
  • محجم مخزن: 20000 litr
  • قدرت موتور:300 kw
  • مکش انواع مواد خشک و تر
  • عدم انتشار هرگونه غبار بهنگام پاکسازی خیابان ها، معابر و محوطه ها
  • مکش مواد سنگین تا 2 کیلوگرم و ابعاد تا 10 سانتی متر
  • قابل نصب در جلو و عقب مکنده صنعتی در کوتاه ترین زمان ممکن
  • سرعت و دقت بالای پاکسازی به نسبت جاروهای خیابانی مرسوم

 

قدرت فراوان، سرعت بالا، عدم انتشار غبار، سهولت در نصب بر روی مکنده و صرفه اقتصادی دلایل مهمی جهت انتخاب این تجهیز به منظور نظافت و پاکسازی خیابان ها، معابر و محوطه های صنعتی و شهری می باشد.

 

 

ربات مکنده ضد انفجار (مشخصات، کاربردها)

ربات مکنده ضد انفجار

  • ضد انفجار(EX)
  • سیستم کنترل از راه دور
  • سیستم محرک تمام هیدرولیک
  • مجهز به نازل واترجت فشار قوی، دوربین و پرژکتور
  • اتصال به مکنده صنعتی بمنظور اجرای عملیات نظافت صنعتی.
  • رفع نیاز ورود نیروی انسانی به درون مخازن، حوضچه ها، کانال های سطحی و زیر سطحی جهت اجرای عملیات تخلیه و پاکسازی.

 

پاکسازی مخازن سرپوشیده بدون ورود نیروی انسانی

 

 

 

 

 

شرکت دانش بنیان زاگرس صنعت آرکا

پیشرو در ارائه محصولات و خدمات تخصصی

 

021-44673647

021-44669586

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *