تخلیه کاتالیست و شارژ راکتور

مبانی خدمات کاتالیست هندلینگ

کاتالیست هندلینگ

پیدایش و گسترش صنعت نفت و گاز (حدود 10 پالایشگاه، 62 واحد پتروشیمی و 18 فاز گازی) در صد سال گذشته در ایران منجر به ظهور و توسعه چشم گیر صنایع وابسته کاتالیست هندلینگ گردیده است.

قلب تمامی صنعت­های نفت و گاز، بخش ری اکتورهای شیمیایی می­باشد.در ری اکتورها وانکش­های شیمیایی منجر به تولید موادی به مواد دیگر می­شود.

کاتالیست هندلینگ

کاتالیست هندلینگ

ری اکتورها دارای مواد شیمیایی به نام کاتالیست می­باشند که فرآیندهای شیمیایی به واسطه حضور آن­ها انجام می­پذیرد.

اکثر کاتالیست­ها مواد جامع با پایه فلزی سمی و سرطان زا می­ باشند.کاتالیست­ها جهت انجام واکنش­های شیمیایی دارای عمر مفید کاری می­باشند.

کاتالیست­هایی که عمر مفید کاری آن­ها به پایان رسیده است باید با کاتالیست­های جدید تعویض گردند.

در گذشته، تعویض کاتالیست­های قدیمی با جدید در ری اکتورها به وسیله ورود نیروی انسانی به محیط بسته ری اکتور و انجام عملیات تخلیه غیر مکانیزه انجام می­گردیده است.

عملیات تخلیه غیر مکانیزه همواره با تولید غبار و مواد گازی سمی همراه بوده است که برای ایمنی نیروی انسانی بسیار خطرناک است.

از منظر دیگر، کاتالیست­های تخلیه شده از ری اکتورها به عنوان آلاینده­ای برای محیط زیست و محط کار نیروی انسانی تلقی می­شود.

شرکت زاگرس صنعت آرکا با سه رویکرد مثبت فناورانه اقدام به مکانیزه نمودن فرآیند تخلیه و شارژ کاتالیست­های ری اکتورها نموده است. این سه رویکرد عبارتند از:

  • حفظ ایمنی محیط زیست و نیروی انسانی
  • افزایش سرعت عملیات تخلیه و شارژ
  • کاهش زمان غیرفعالی واحدهای فرآیندی

پمپ شرکت زاگرس صنعت

مطابق با سه رویکرد مذکور، مکنده­های پرقدرت صنعتی با قابلیت دور موتور و پمپ متغیر در شرکت زاگرس صنعت آرکا ساخته شده است.

این قابلیت مکنده­ها، امکان تغییر سرعت تخلیه و شارژ کاتالیست­ها را فراهم می­کند.

همچنین مجموعه­های مکنده ساخت شرکت زاگرس صنعت آرکا،قابلیت بسته بندی کاتالیست­های قدیمی تخلیه شده، بدون آلودگی محیط زیست و تولید غبار سمی را دارد.

از دیگر رویکردهای مثبت فناورانه شرکت در عملیات شارژ کاتالیست هندلینگ به درون ری اکتورها می­توان به کار گیری دو روش ساک لودینگ و دنس لودینگ را اشاره نمود.

تخلیه کاتالیست­ها در روش ساک لودینگ به واسطه نیروی ثقلی و بدون الگوی خاصی می­باشد. در مسیر حرکت کاتالیست­ها، جمع آوری غبار حاصل شده نیز به روش مکانیزه انجام می­گیرد.

در روش دنس لودینگ، شارژ حجم بیشتری از کاتالیست در فضای ری اکتور انجام می­گردد.

این فرآیند با دستگاه دنس لودر به صورت مکانیزه انجام می­گیرد.

کاتالیست­ها پس از خروج از دستگاه هاپر و غبارگیری وارد دستگاه دنس لودرمی­شوند.

بر اساس شکل و حجم کاتالیست­ها، و ارتفاع و قطر ری اکتور، دستگاه دنس لودر کاتالیست­ها را با سرعت مناسب متغیر متراکم می­کند.

استفاده از روش دنس لودینگ باعث افزایش عملکرد سالانه ری اکتور و کاهش دفعات غیرفعالی آن می­گردد.

 

[su_button url=”https://zsarka.com/contact/” style=”3d” background=”#ef2d34″ color=”#ffffff” center=”yes”]تماس باما[/su_button]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *